Femstjärniga flygbolag
betyget 5 av 5Alla flygbolag kan påstå att de har en förstklassig produkt och en exemplarisk service, men flygbolagens egna påståenden kan vara långt från att överensstämma med objektiva fakta. Finns det då objektiva fakta om servicegraden hos olika flygbolag? Svaret är ja. Det finns ett företag, Skytrax, som specialiserar sig på granskningar av flygbolag och flygplatser över hela världen. Skytrax använder en femgradig skala och de flygbolag som får fem stjärnor betraktas som guldkornen i luften. Som resenär kan du förvänta dig fullkomligt perfekt service, även om du inte flyger i första klass.
Skytrax använder över 800 parametrar för att avgöra kvaliteten på flygbolagens service. Här ingår allt, från hur enkelt det är att boka biljetter på nätet till hur kabinpersonalen säger adjö till passageraren efter avslutad flygresa. Det är endast sju flygbolag som har fått betyget 5 av 5. Det handlar om ANA All Nippon Airways, Asiana Airlines, Cathay Pacific Airways, Hainan Airlines, Malaysia Airlines, Qatar Airways och Singapore Airlines. Det är lite intressant att alla topprankade flygbolag har sin bas i Asien. Hur är det då med vårt svenska statliga flygbolag SAS? Jo, SAS Scandinavian Airlines har fått tre stjärnor i Skytrax granskning. Samma betyg har Norwegian fått.