Dina rättigheter som flygresenär
Ersättning vid förseningEU har skapat ett gemensamt regelverk kring passagerares rättigheter för alla flygbolag som trafikerar flygplatser i EU-området. Anledningen är att passagerarna alltid ska veta vad som gäller, oavsett vilket flygbolag man använder. I korthet omfattar reglerna tre områden, nämligen ersättning vid försening, ersättning vid försenat eller borttappat bagage samt service och assistans.
Om flyget skulle bli försenat kan du ha rätt att få kompensation i tillägg till service och assistans. Kompensationen kan aldrig överstiga resans pris och hur mycket du kan få tillbaka beror på hur stor förseningen är. Ersättning för bagage Om ditt bagage förstörs, skadas eller försvinner helt kan du få ersättning för bagagets värde upp till omkring 10 000 kr. Vad gäller förlorat bagage gäller en tidsgräns på 21 dagar. Service och assistans Vid försenade eller inställda flyg har du alltid rätt att kräva ”service och assistans” av flygbolaget. Det handlar först och främst om att du ska ges möjlighet att kommunicera med destinationsorten. Vid längre förseningar ska du också erbjudas mat och dryck samt i förekommande fall även logi. För alla typer av anspråk ska du vända dig till flygbolaget i fråga. För mer information om passagerares rättigheter inom flyget kan du vända dig till Konsumentverket.